ABSTRAKT

V posledných rokoch dochádza v univerzitnom prostredí k postupnej zmene prístupu k dobrovoľníctvu. Kým v minulosti bolo vnímané predovšetkým ako voľnočasová aktivita študentov hodná ocenenia, dnes sa čoraz viac zdôrazňuje jeho význam pre rozvoj profesijných a občianskych kompetencií, ako aj jeho úloha v napĺňaní tretieho poslania univerzity.

V rámci prezentácie budú predstavené tri modely systémovej podpory dobrovoľníctva na univerzitnej úrovni: vytvorenie univerzitného dobrovoľníckeho centra, zakomponovanie dobrovoľníctva do študijných programov prostredníctvom jeho uznávania ako formy neformálneho vzdelávania a implementácia pedagogickej stratégie service-learning. Prezentácia vychádza zo skúseností získaných zavádzaním týchto modelov na univerzitách v Českej republike.


O autorke

Tatiana Matulayová je vysokoškolská pedagogička, výskumníčka, konzultantka, lektorka a supervízorka s viac než 27-ročnými skúsenosťami na univerzitách na Slovensku, v Poľsku a v Českej republike. Vo svojej práci sa dlhodobo venuje dobrovoľníctvu, profesionalizácii sociálnej práce a inováciám vo vzdelávaní sociálnych pracovníkov.

Jej aktivity významne prispeli k rozvoju dobrovoľníctva v akademickom prostredí. Iniciovala alebo spolupracovala na vzniku dobrovoľníckych centier na Slovensku (Banská Bystrica a Prešov), ktoré úzko spolupracovali s miestnymi univerzitami. V Českej republike iniciovala vznik prvého univerzitného Dobrovoľníckeho centra Univerzity Palackého. V rokoch 2016-2020 implementovala pedagogickú stratégiu Service – Learning v magisterskom programe sociálnej práce.