ABSTRAKT

Príspevok prezentuje empirické zistenia o zapájaní sa ľudí do organizovaného a neorganizovaného dobrovoľníctva na Slovensku v posledných rokoch a v čase krízy spojenej s COVID-19 a s vojnou na Ukrajine.

Analyzuje rozdiely medzi tzv. uvedomovaným a neuvedomovaným dobrovoľníctvom a medzi dobrovoľníctvo v čase krízy a mimo nej. Vychádza z výskumov realizovaných na Slovensku v roku 2019, 2022 a 2023. Analyzuje vzorce dobrovoľníctva na Slovensku a sociálny profil dobrovoľníkov a dobrovoľníčok a na základe týchto dát formuluje odporúčania pre manažment dobrovoľníkov a dobrovoľníčok. Výstup je súčasťou projektu VEGA Dobrovoľníctvo na Slovensku v čase krízy.


O autorke

Alžbeta Brozmanová Gregorová pôsobí na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici  a v  Platforme dobrovoľníckych centier a organizácií. Vo svojej vedecko-výskumnej, pedagogickej a publikačnej činnosti sa venuje primárne problematike dobrovoľníctva, service learningu, občianskej angažovanosti a tretieho sektora, tvorbe a manažmentu projektov, participatívnym prístupom a práci s mládežou.

Od roku 2013 je koordinátorkou tímu, ktorý na UMB implementuje stratégiu service learning, od roku 2025 je riaditeľkou Univerzitného centra pre komunitné partnerstvá – UMB Engage.  Vo funkcii koordinátorky pôsobila vo vyše 20 národných a medzinárodných vedecko-výskumných a vzdelávacích projektov. Je uznávanou odborníčkou na akademickej pôde, ale aj v praxi a v rámci decíznej sféry. Podieľala sa na príprave viacerých strategických a legislatívnych dokumentov v oblasti dobrovoľníctva.

Od roku 2002 do 2017 viedla regionálne dobrovoľnícke centrum v Banskej Bystrici a od roku 2011 je viceprezidentkou Platformy dobrovoľníckych centier a organizácií, v súčasnosti prezidentkou. V oboch organizáciách pôsobí aj ako lektorka a supervízorka.

Je členkou Board of Directors European Association for Service-Learing on Higher Education (od 2014) a International association for research on service-learning and community engagement (od 2016) a Aacademy of Engaged Scholars (od 2024).  Je absolventkou Fulbrightovho programu.